Kalendarium

Sobota, 2024-05-18

Imieniny: Alicji, Edwina

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1727317
  • Do końca roku: 227 dni
  • Do wakacji: 34 dni

Kartka z kalendarza

ZABAWY NA ZMYSŁ SŁUCHU

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI

Stymulacja słuchowa

Ćwiczenia słuchowe można urozmaicić proponując dzieciom:

1.Zabawy dźwiękonaśladowcze:

  • naśladowanie np.: płaczu dziecka (ałła-ałła, pociągania nosem yyyy)
  • kaszlu, chrząkania (yhy-yhy, a-ćha)
  • pukania do drzwi: stuk-stuk, puk-puk, bum-bum,
  • upadku: buch; pac, bzdryng!
  • wykonania zdjęcia: pstryk
  • kołysania: huś! huś!
  • reakcji na ból: ajajaj!, aj! Aj! oj! oj!
  • uciszania: ciiiii
  • ruszającego motocykla: brun, brun, drrr, drrr, drm, drm

Można także próbować wysłuchać i różnicować bardzo odmienne od siebie odgłosy, np. chrapanie i dzwonienie kluczy; brzęk szkła i darcie papieru; szum wody spływającej do rury odpływowej i klaskanie; skrzypienie furtki i odgłos odkurzacza; zamykanie okna i kaszel.
Dzieci lubią zabawy w naśladowanie głosów różnych zwierząt, np.:

  • szczekającego psa - hau, hau,
  • warczącego psa - wrrrr,
  • skomlącego psa - oi, oi, oi,
  • wyjącego psa - aurueu, aurucu,
  • żaby - rechu, rechu, rechu,
  • wróbla - ćwir, ćwir,
  • odlotu ptaka - frrrr, trrrr,
  • kury - koko-ko, koko-gdak, koko-gdak,
  • gołębia -gro-chu gro-chu, gru-chu, gru-chu,
  • wrony - kra, kra,
  • konia - iha-ha,
  • parskającego konia - prrrr,
  • idącego konia - klip-klap, klip-klap,
  • biegnącego konia - klip -klap (szybko).

Zabawa słuchowa 2:

 

Pomoce: farby wodne (akwarela w dwu kontrastowych kolorach), duży arkusz papieru, dwie gąbki: krótka i długa, dowolne dwa instrumenty (np. flet, gwizdek).


Rodzic demonstruje na jednym instrumencie sygnał długi, a na drugim sygnał krótki. Zadaniem dziecka jest wybranie odpowiedniej gąbki, zamoczenie jej w farbie, a następnie malowanie nią śladów odpowiednich do sygnałów, np. punktowe (krótkie) ślady (pada deszcz), albo pociągłe ruchy gąbki (malowanie tęczy). Pod kontrolą wzrokową dziecka ćwiczenie jest dość łatwe, ponieważ identyfikuje ono rodzaj instrumentu z odpowiednią gąbką. Utrudnieniem będzie zamienianie sygnałów tak, by gwizdek podawał sygnał raz krótki raz długi, podobnie jak flet. Kolejnym utrudnieniem może być zastosowanie tylko jednej barwy farby oraz wykorzystanie parawanu, by wyeliminować pokazywanie wzorca.

Zabawa słuchowa 3:

Pomoce: dowolny instrument, szarfa (wstążka) zamocowana na patyku

Rodzic podaje zróżnicowane sygnały: długie i krótkie, a następnie ilustruje je umownymi ruchami szarfy: krótki - to energiczny wyrzut szarfy w górę, a długi - to swobodne, długie, płynne ruchy szarfy na boki, lub zataczanie szarfą koła. Do tej zabawy można wykorzystać piosenki, które dzieci ilustrują ruchem (ruch szarfy krótki, ruch długi).

Zabawa słuchowa 4:

Pomoce: średniej wielkości płaski słoik lub miseczka, kilka kamyków, drobnych klocków lub drewnianych korali.


W pierwszej próbie rodzic wrzuca do słoja/miski 2 kamyki (korale lub klocki) w odstępie czasu 3 sek. i liczy z dzieckiem ilość uderzeń kamyków o dno pojemnika. Należy powtórzyć tę próbę dla utrwalenia ćwiczenia. W następnych można zwiększyć ilość wrzucanych przedmiotów, pamiętając o zachowaniu odstępu czasu (3 sek.) pomiędzy każdym wrzucanym kamykiem. Dziecko obserwuje nasze działania i wsłuchuje się w sekwencję kolejno wytwarzanych dźwięków. Za każdym razem wspólnie liczymy ilość usłyszanych uderzeń. Dla zwiększenia stopnia trudności można też zmniejszać różnicę czasową między sygnałami (do dwu i następnie do jednej sekundy), lub też wykorzystać parawan. Zadaniem dziecka jest wskazanie takiej ilości przedmiotów ile dźwięków usłyszał. Może też wrzucać do swojego słoika/miski tyle samo kamyków ile wrzucił za parawanem nauczyciel.

Zabawa słuchowa 5:

Odtwarzanie przestrzenne układów rytmicznych poprzez układanie klocków. Rodzic wystukuje rytm, dziecko układa np. klocki, z uwzględnieniem ilości uderzeń i odległości czasowych między nimi;

 

Układ dotykowy:

1. „Dotykowe pudełko”:

Weź pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieść w środku różne przedmioty, po czym poproś dziecko, by wkładając rękę do pudełka spróbowało zgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka.

2. Zabawa w kąpieli:

Zachęcaj dziecko do używania podczas kąpieli różnych rodzajów gąbek, mydeł i ręczników. Zaproponuj myjki o różnych fakturach, gąbki o odmiennych kształtach, możesz też dodać do kąpieli odrobinę krochmalu z mąki ziemniaczanej.

3. „Naleśnik”:

Ciasno zroluj dziecko w koc, bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika.

4. Wspólne gotowanie:

Stwarzaj dziecku jak najwięcej okazji do wspólnego gotowania, mieszania, ugniatania różnego rodzaju ciast.

5. Degustacja:

Zachęcaj dziecko do próbowania nowych potraw, o różnych smakach i konsystencji.

6. Malowanie dłońmi, stopami:

Farbę przeznaczoną do malowania palcami możesz zmieszać z innymi materiałami, np. kaszą, piaskiem, ryżem itp. Stwórzcie też własną „farbę” z kisielu, galaretki czy pianki do golenia

 

Układ przedsionkowy (odpowiedzialny m.in. za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe, koordynację):

1. Skakanie na piłce:

Wspólne zabawy na dużej nadmuchiwanej piłce, na której dziecko będzie mogło usiąść i skakać.

2. Tor przeszkód:

Stwórzcie wspólnie tor przeszkód taki, który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp.

3. Huśtawki:

bujajcie się razem na różnego rodzaju huśtawkach (podwieszanych, wahadłowych, wiszących oponach).

4. Turlanie:

Turlajcie się razem na kocyku.

5. Bieganie:

Przypomnij sobie zabawę w berka; ścigajcie się, rozegrajcie mecz piłki nożnej czy koszykówki.

6. Skakanie:

Zachęcaj dziecko do zeskakiwania z niewielkiego podwyższenia (np. pierwszego stopnia schodów), wskakiwania na oznaczone pole, grę w klasy, zabawę skakanką.

7. Bujanie w kocyku:

maluch kładzie się na rozłożonym dużym kocu, a dwie dorosłe osoby delikatnie bujają go na boki.

 

Układ proprioceptywny (tzw. czucie głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów):

1. Siłowanie:

Usiądź na podłodze i powiedz dziecku „Spotkałeś na swojej drodze ogromny kamień, spróbuj go przepchnąć”.

2. Zabawa w “taczkę”:

Dziecko opiera dłonie o podłogę, a ty chwytasz je za uda i prowadzisz niczym taczkę.

3. Nalewanie i przesypywanie:

Pozwól dziecku na eksperymenty, niech przelewa płyny z kubeczka do kubeczka, przez lejek, a łyżeczką przesypuje drobne materiały (ryż, kaszę) do pojemników różnej wielkości i kształt

dziecisawazne.pl

Marta Kubis-Mikołajczyk