Kalendarium

Sobota, 2024-05-18

Imieniny: Alicji, Edwina

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1727327
  • Do końca roku: 227 dni
  • Do wakacji: 34 dni

Kartka z kalendarza

DEKALOG W PRACY, ZABAWIE, OPIECE I WYCHOWANIU DZIECKA Z AUTYZMEM!!!

KWIECIEŃ MIESIĄCEM AUTYZMU 

DEKALOG

W PRACY, ZABAWIE, OPIECE I WYCHOWANIU DZIECKA Z AUTYZMEM!!!

       I.            Pamiętaj o tym, że:

  • dzieci z autyzmem mają swoje mocne strony oraz różne talenty i umiejętności, które niekiedy są bardzo ciekawe i interesujące,
  • szukanie i rozwijanie mocnych stron, talentów i zainteresowań u dzieci może sprawić, że z czasem ich autyzm nie będzie już taki ważny,
  • sposób myślenia i funkcjonowania dzieci z autyzmem różni się od naszego i dlatego musisz dobierać odpowiednie metody pracy,
  • ciągłe korygowanie zachowań dzieci z autyzmem, brak akceptacji z Twojej strony dla ich naturalnych reakcji, np. związanych z nadwrażliwością na hałas czy zapach oraz nierozumienie zasad na jakich zazwyczaj komunikują się ludzie powoduje, że wolą oni ograniczać z Tobą kontakt,
  •  dopóki nie uznasz prawomocności myślenia i funkcjonowania dzieci z autyzmem – nie oczekuj, że zechcą one nawiązać z naszym światem oraz z Tobą jakikolwiek kontakt,
  • rozpoznanie autyzmu powinno być wyłącznie drogowskazem, który mówi: to dziecko wymaga szczególnej wrażliwości i empatii w obserwowaniu jego potrzeb, delikatności i mądrości przy podejmowaniu wszelkich decyzji, związanych z jego rozwojem.

 

    II.            Zapewnij stałość i przewidywalność otoczenia poprzez:

  • sporządzanie, najlepiej wizualnych planów dnia, planów zajęć na poziomie zrozumiałym dla dziecka,
  • pomoc w orientacji w przestrzeni np.: oznaczenia pomieszczeń w sposób zrozumiały dla dzieci, sporządzanie planu przedszkola,
  • uprzedzanie o zmianach np.: uroczystościach, wycieczkach, spacerach, teatrzykach, koncertach itp.
  • określanie czasu trwania aktywności, np.  poprzez określanie ilości zadań, ćwiczeń, albo poprzez umówiony sygnał dźwiękowy, powitanki, pożegnanie, zakończenie zajęć,
  • przygotowanie dodatkowych ćwiczeń lub innych zadań w sytuacji, gdy dziecko skończy pracę wcześniej niż jego rówieśnicy.

 

 III.            Zadbaj o „komfort sensoryczny” dziecka z autyzmem w zależności od jego problemów poprzez:

  • dekoracje oszczędne, aby nie doprowadzić do przebodźcowania dziecka - 80 % zachowań trudnych spowodowanych jest nadmiarem bodźców wzrokowych, słuchowych,
  • odpowiednie miejsce w sali ( z daleka od okna, z daleka od kolorowych dekoracji ściennych, w pierwszym rzędzie, tak by jak najłatwiej było mu skoncentrować uwagę na nauczycielu),
  • wydzielenie miejsca, w którym dziecko z autyzmem mogłoby się zrelaksować i wyciszyć, jeśli zaistniałaby taka potrzeba,
  • zorganizuj tak zwane „miękkie pudełko”, którego zawartością mogą być różnego rodzaju piłki, gniotki, wałki, przedmioty o różnych fakturach i kształtach – pozwoli to na wyciszenie emocji dziecka i relaks.

 

 IV.            Przekazuj informacje w sposób wizualny poprzez:

  • plany w postaci zrozumiałej dla danego dziecka (np.: konkretne przedmioty oznaczające dane aktywności, zdjęcia, obrazki, piktogramy, etykiety z napisami),
  • przygotowywanie zdjęć, ilustracji, doświadczeń, które by jak najpełniej ilustrowały i porządkowały informacje zawarte w opowiadaniach, wierszach czytanych przez nauczycielki,
  • wspieranie poleceń ustnych sposobami wizualnymi, gestami, w zależności od poziomu rozumienia dziecka.

 

    V.            Kontroluj sposób mówienia do dziecka poprzez:

  • zwracaj uwagę, czy polecenie kierowane do całej grupy zostało odebrane i zrozumiane przez dziecko z autyzmem i jeśli to potrzebne skieruj je również indywidualnie do niego,
  • przekazuj tylko najistotniejsze informacje – „nie zalewaj mową”,
  • rób przerwy między zadaniami, tak by dziecko miało czas na przetworzenie informacji; po zadaniu pytania, czy po poleceniu daj czasu dziecku na zareagowanie,
  •  unikaj sarkazmu i aluzji, wyjaśniaj metafory,
  • formułuj polecenia wprost (unikaj pytania dziecka o zgodę, gdy tak naprawdę musi wykonać zadanie, czy polecenie),
  • zadawaj pytania „zamknięte” i z podanymi możliwościami wyboru, np.: zamiast: „Co chcesz teraz robić?” to: „Chcesz teraz czytać czy pisać?”,
  • uważaj na głośność mówienia, zwłaszcza przy dzieciach z nadwrażliwością słuchową.

 

 VI.            Wspieraj dziecko w samodzielnej pracy poprzez:

  •  przedstawiaj zadania w sposób jak najbardziej jasny dla dziecka,
  • dziel zadania złożone na mniejsze etapy,
  • czasem warto zmniejszyć trudność zadania lub je skrócić,
  • opisz dziecku zadanie np. poprzez sporządzenie planu lub zrobienie go razem z nim,
  • jasno określaj, kiedy jest koniec zadania,
  • pomoc dostosuj do trudności zadania, nie należy wyręczać dziecka.

 VII.            Wzmacniaj motywację dziecka poprzez:

  • wykorzystuj zainteresowania dziecka i ulubione formy pracy w zdobywaniu nowych kompetencji ( np.: fascynacji samochodami do uczenia pojęć „mniejszy”, „większy”, itp.),
  • opracuj system wzmocnień, nagród zwłaszcza przy zadaniach trudniejszych lub mało interesujących dla dziecka.

 VIII.            Wzmacniaj w dziecku poczucie własnej wartości poprzez:

  • stwarzaj sytuacje, w których dziecko będzie miało poczucie sukcesu,
  • zawsze chwal za wysiłek włożony w pracę,
  • wykorzystuj szczególne umiejętności i zainteresowania dziecka do podniesienia jego statusu w grupie rówieśniczej.

 

 IX.            Współpracuj ze specjalistami pracującymi z dzieckiem w placówce i poza placówką. Pozwala to na:

  • generalizację wiedzy i umiejętności ćwiczonych podczas zajęć logopedycznych, rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych i innych zajęć terapeutycznych, np. umiejętności komunikacyjnych (proszenie o pomoc, nawiązanie kontaktu z kolegą),
  • możliwość zastosowania wiedzy na temat zasad i norm społecznych w konkretnych sytuacjach.

 

    X.            Współpracuj z rodzicami dziecka. Pozwala to na:

  • lepsze poznanie i zrozumienie dziecka,
  •  wymianę doświadczeń w pracy z dzieckiem,
  • kontynuację i utrwalanie wiedzy, kompetencji w domu rodzinnym,

 

W opracowaniu korzystano z :

Książki  E. Pisula (2016)  „Autyzm przyczyny symptomy terapia” wyd. Harmonia,

Książki E. Notbohm (2017)  „Dziesięć rzeczy, o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem”,

Książki J. Ławickiej „Nie jestem kosmitą. Mam zespół Aspergera”,

Materiałów  ze szkoleń prowadzonych przez Fundację SYNAPSIS.

 

Opracowanie: Iwona Michalak

 

-